Перейти к основному содержанию

Сергій Позняк: "Суть нашої роботи — у відповідальності перед позичальником та інвестором"

ср, 05/13/2020 - 23:01

Сергій Позняк, власник заставного сервісу Cronvest

— У чому суть вашого заставного бізнесу Cronvest?

— Заставний сервіс — це насамперед офіційна установа, група компаній та відомий у фінансовому світі бренд, які працюють виключно у правовому полі та застосовують набір інструментів, що поєднує в собі і фінансову компанію, і сервіс позик під заставу, і peer-to-peer-відносини (p2p) з гарантією бренда. Тому якщо вам хтось починає говорити, що заставний сервіс — це майданчик, платформа, де знайомляться здобувачі та інвестори, — не вірте. Це що завгодно, але не заставний сервіс. Ринок заставних сервісів дуже успішний та розповсюджений у розвинених країнах сегмент альтернативних фінансових систем.

Наша “сіль” — у відповідальності. За стабільність умов для здобувача, за залучені кошти на виконання сторонами зобов’язань. Під брендом Cronvest серед інших компаній групи працює фінансова компанія приватної форми власності. Я є її власником. Тому співробітник під нашим брендом не може жартувати, не може запропонувати телефоном одні умови, а по факту вони будуть іншими. Бо в такому випадку ми ризикуємо потрапити у недобру історію з регулятором. Ми відповідаємо за кожну iнвестовану гривню, за кожного залученого клієнта, кожну видану позику. Це надійність, довіра і відповідальність. Ми відповідаємо перед позичальником за відсоткову ставку, а перед інвестором або кредитором — за стабільність стосунків, регулярність платежів, етичність поведінки всіх сторін.

Після ребрендингу (раніше це була компанія “Каштан-2000”. — Ред.) автокредитування залишилось основним фокусом бізнесу. На продукті автозастави ми навчилися індивідуально працювати з людьми, найменшими “молекулами” бізнесу, якісно й ефективно взаємодіяти. Як говорить Воррен Баффет, бізнес роблять передусім люди. Наш середній чек нині — $10 тис. Цю позику ми надаємо за 59 хвилин.

— Чим заставний сервіс відрізняється від автоломбардів, банків та мікрокредитування?

— Від автоломбардів Cronvest відрізняється тим, що ми не переоформлюємо право власності. Автомобіль, оформлений у заставу, залишиться вашим, у вашому користуванні. Тоді як в автоломбарді його заберуть у невідомому напрямі, а ви почуєте лише красиву пісню, що так і має бути. Також ви не маєте знати, на якій стоянці знаходиться ваше авто.

Від банків відрізняємось швидкістю та гнучкістю індивідуального підходу. Ми не вимагаємо довідок про доходи, ідеальних кредитних історій, поручителів. Людина може отримати гроші вже протягом однієї години.

Від макрофінансових організацій відрізняємось термінами надання позики та, знову ж таки, підходами до кредитної історії позичальника. Період кредитування в мікропозик становить зазвичай два місяці. У заставному сервісі Cronvest цей період може бути від одного дня до двох років. Якщо у людини були проблеми з банківськими кредитами, це відобразиться у кредитній історії, і мікрокредитна організація їй відмовить. Якщо клієнт допускає прострочення платежу, це також відобразиться в його кредитній історії. Тимчасом як заставний сервіс не дивиться на кредитну історію та ніяк не впливає на неї.

Після ребрендингу змінилася наша цільова аудиторія: ми переходимо до співпраці з клієнтами більш високого рівня, збільшуючи розмір середнього чека в рази! Водночас наш споживач має вибір. Ми можемо підключати інші, незаставні, інструменти, які дають простір для маневру, забезпечують швидкість у вирішенні конкретної ситуації. У бізнесі це важливо, особливо якщо гроші потрібні на “вчора”. Наприклад, у постачальника контейнер на митниці й треба сплатити інвойс, а покупець, мережа супермаркетів, не може або не хоче надати передоплату. Тож власник бізнесу ризикує штрафами за відсутність відвантаження, за зрив поставки. Він має якнайшвидше знайти гроші. Шукати по знайомих чи через банк — довго, весь прибуток “з’їдять” витрати на збереження контейнера на митному складі. А скористатись послугами заставного сервісу й за годину піти з грошима — оптимальний вихід.

Багато компаній фінансового ринку намагаються впроваджувати такі послуги, але не мають для цього відповідних технологій та рішень. У Cronvest те, що ви бачите на сайті, й те, що вам говорять по телефону, співпадає з тим, що ви побачите в офісі. Наше завдання — надати інструменти для співпраці. Бізнес отримає нашу консультацію та гарантії успішного завершення своєї угоди.

— Яке співвідношення ваших активів до виданих кредитів?

— Наразі оціночна вартість наших активів більш ніж удвічі перевищує обсяг виданих кредитів.

— Скільки активів ви просите у забезпечення позики?

— Близько 40% розміру позики.

— Чи працюють в Україні механізми забезпечення капіталом проектів МСБ?

— Механізми створені, але вони не працюють. Горезвісна програма “5-7-9” так і не злетіла. Вже третiй за рік уряд (Гройсман, Гончарук, Шмигаль) управляти не вміє. Це, звісно, накладається на фінансування МСБ, адже на задекларовані державою програми у бюджеті мають бути гроші. Проте наразі державі не до “дешевих” грошей: на державних сайтах ще не опублікована інформація щодо виконання бюджету за лютий — там все дуже погано.

Далі, за програмою “5-7-9” банк вимагає і поручителя, і забезпечення, що вдвічі перекриває розмір кредиту.

У зв’язку з інертністю банківської системи в банків немає команд і немає інструментів для того, щоб оперативно аналізувати та приймати рішення щодо видачі. Проте в заставного сервісу все це є: “фінка”, корпоративний інвестиційний фонд, р2р плюс вибір, яким саме інструментом скористатися. Нам не потрібен цілий ланцюжок узгоджень. Ми швидко приймаємо рішення. Ми працюємо швидше та якісніше. Наш проблемний портфель наразі — лише 2%.

— У ваших регіональних представництв є необхідні компетенції?

— Так, кожен регіональний представник проходить тривале навчання, рік стажування в центральному офісі. Ми передаємо всі знання та досвід компанії.

— Що потрібно, щоб заставний сервіс розвивався в Україні?

— Культура поводження з грошима та культура інвестицій. А також зміна ставлення до позичальника, передусім середньобанківського сектору. Нині позичальник зазвичай істота безправна. Йому накрутять локшини по телефону, а потім ще в офісі викрутять руки, скориставшись тим, що гроші потрібні тут і зараз. І дрібним шрифтом в угоді пропишуть умови. Зміни потрібні й у ставленні до інвестора. Ми 20 років працюємо на ринку, і я персонально, своїм бізнесом, всім, що в мене є, своєю репутацією, відповідаю за кожну залучену копійку.

— Чи залишиться персональна відповідальність після зростання й розширення компанії?

— Це моя відповідальність. Заставний сервіс — це персоналізація. І позичальника, і інвестора, і нашого сервісу. Прозорою є оболонка, куди пішли гроші і де вони знаходяться. Ми завжди працюємо з власником, який розуміє, що таке ділові стосунки, а також що таке слово, зафіксоване на папері, і слово, дане особисто. Бо ми показуємо це своїм прикладом. Від самого початку. З першого спілкування з дівчатами call-центру, які говорять так, як є насправді. Всі менеджери готові до спілкування і партнерських стосунків з такими людьми, навіть якщо наш клієнт — великий нафтотрейдер. До нас може прийти, наприклад, найманий директор “ТОВки” із золотим “Майбахом”, якому не вистачає $200 тис. до ліміту. І ми йому цю “ТОВку” персоналізуватимемо. Ми входимо в ситуацію, і він за годину отримує $200 тис. Навіть якщо в нього касовий розрив на один день: хтось з контрагентів не заплатив. Банк ніколи так оперативно не встигне.

— Які ваші прогнози на 2020 р.? Що ви пропонуєте в цих важких умовах?

— Ми на ринку з 2000 р. Під час кризи 2008 р. ми пiдставили банківській системі своє, тоді ще слабке, плече. Було страшно. Але саме тоді й народився продукт приватних інвестицій і відповідального інвестиційного керуючого. Ми розуміємо, що зараз у бізнесів й у громадян “касовий розрив”. Вони не можуть платити. Як то кажуть, “кінці з кінцями не зійшлись”. Це наша спеціалізація. Ми фінансуємо той час, поки клієнт і партнери вийдуть на планові потужності, ми рятуємо його бізнес. Рятуємо його навчання. Рятуємо його сім’ю. 2008 р. ми врятували купу бізнесів. Ми маємо великий досвід заливання бензину в спорожнілий бак економіки, попри те що в нас немає такої ваги, як у банків. Але в цьому наша перевага! Ми можемо швидко пристосовуватись і відповідати вимогам ринку і вимогам клієнтів! Потрібно — швидко наберемо вагу, зберігаючи швидкість надання коштів. Потрібно — скинемо, не обтяжуючи себе зайвою ліквідністю!

Якби заставний ринок був розвинений, купа бізнесів продовжила би своє існування. Інвестори отримали би свій прибуток, працівники — робочі місця та бонуси-зарплати, а бюджет — податки.

Читайте також

Ландшафт для МСБ

пн, 11/02/2020 - 12:56
Українським МСБ опікуються міжнародні кредитори та уряд. Чи достатньо підприємцям такої підтримки?

Великий малий: відновлення економіки світ покладає на МСБ

чт, 10/29/2020 - 14:00
Попри руйнівні наслідки коронакризи малий та середній бізнес продовжує тримати економіку країн у всьому світі. Україна — не виключення

Код доступності: 5-7-9

пн, 10/26/2020 - 14:38
Запустивши програму доступного кредитування мікро- та малого бізнесу, влада зазнала критики і була змушена змінювати її формат.

Тримай кишеню ширше: де МСБ взяти кредит, якщо банки відмовили

пн, 10/26/2020 - 14:28
Рішення на будь-який смак пропонують фінансові компанії. В Україні бум небанківського кредитування бізнесу.

Корпоративні інвестиційні фонди — шлях МСБ до фінансування

пн, 10/26/2020 - 14:10
Сергій Позняк, власник заставного сервісу Cronvest Проблематика існуючої банківської системи давно відома. І обумовлена вона чіткими факторами, що утворилися всередині як окремо банківської, так і фінансової системи взагалі. Зокрема, це низький ступінь довіри до банківських установ у зв’язку з втраченими громадянами, за різними даними, від $50 млрд до $80 млрд тільки на депозитах під час “банкопаду”. Не кажучи вже про кошти компаній, що навіки згинули на розрахункових та кореспондентських рахунках компаній.

Безготівкова місія: банки підхоплюють бум e-комерс

пт, 10/23/2020 - 16:35
Торгівля переходить в онлайн, а банківникии пропонують нові варіанти безготівкових розрахунків для МСБ