Перейти к основному содержанию

Підтримка споживача: У рецесію першочергово треба стимулювати попит

вт, 06/09/2020 - 14:44

Юрій Шикота, інвестиційний аналітик

За прогнозами міжнародних агентств Fitch і S&P, падіння світової економіки в 2020 році досягне 3,9%, в США — 5,2-5,6%, в Україні — близько 5%.

Що означають ці цифри? Йдеться про падіння валового внутрішнього продукту, який являє собою сукупну вартість в існуючих цінах всіх товарів і послуг, вироблених на території держави за рік. Подібне зниження обсягу виробництва викликане рецесією — одним із видів порушення довгострокового макроекономічного балансу.

У нормальному стані економіка знаходиться в рівновазі між сукупним попитом і сукупною пропозицією, причому цей рівноважний обсяг виробництва прагне до максимально можливого. Коли обсяг попиту різко падає, відбувається порушення балансу, і починається рецесія. Цієї весни зниження попиту було викликано карантином, скороченням доходів і зниженням «питомої схильності до споживання». Порушена рівновага в системі зміщується слідом за попитом і відновлюється на більш низькому рівні пропозиції, що й викликає зниження ВВП.

Примітно, що новий економічний баланс повинен досягатися на більш низькому рівні цін, що поки не настільки очевидно в Україні. Справедливості заради треба визнати, що на багато категорій товарів, такі як ПММ, купівлю та оренду нерухомості, імпортні товари, автомобілі, і багато іншого ціни все ж знизилися.

Поясненням відсутності зниження, а іноді навіть зростання цін на основні споживчі товари в першу чергу служить грошова емісія. Після внесення правок від 13 квітня дефіцит бюджету в Україні досяг 298 млрд. грн., які повинні бути запозичені або надруковані. У цьому році в Україні емісія реалізується шляхом видачі кредитів рефінансування НБУ державним банкам, які в свою чергу викуплять боргові папери уряду, і в оборот надійдуть додаткові десятки мільярдів гривень.

Найгірше в рецесії те, що це замкнуте коло безперервного падіння. В реальності споживання, що знижується, запускає механізм циклічного зниження виробництва, а, отже, доходів бізнесу і населення. На тлі погіршення споживчих очікувань і втрати доходів, споживання знижується ще більше і цикл повторюється. По мірі зниження виробництва зростає безробіття, що ще більше пригнічує попит.

В реальності більша частина зниження попиту викликана не об'єктивним падінням доходів, а зміною споживчих очікувань і страхом. Парадокс полягає в тому, що рішення проблеми здається контр інтуїтивним — збільшувати споживання.

Для вирішення і запобігання глибоких наслідків описаної проблеми сучасна економічна теорія дотримується принципів, викладених Джоном М. Кейнсом. Вони зокрема включають:

  • ослаблення монетарної політики (зниження ставки рефінансування, зниження норм резервування, викуп боргових паперів уряду);
  • нарощування фіскального дефіциту (споживання держави);
  • забезпечення максимальної зайнятості силами держави;
  • інші доступні методи стимулювання попиту.

Якщо ми поглянемо на поточні антикризові дії урядів країн-лідерів, то виявимо, що саме ці заходи вживаються там першочергово. Наприклад, в США банки Федерального резерву наростили грошову масу в обігу на кілька трильйонів доларів, і облікова ставка була знижена майже до нуля. Також в США громадяни отримують так звані «вертолітні гроші» — близько $1200 одноразової допомоги кожному громадянинові.

Здійснюються безпрецедентні програми підтримки компаній по виплатах заробітних плат за рахунок держави. Все це робиться з однією єдиною метою — підняти споживання і не дати розпочатися нескінченному циклу падіння рецесії. Завдяки вжитим заходам у США вдалося стабілізувати ситуацію і повернути на ринки оптимізм. Підтвердженням цьому служить зростання біржових індексів практично до рівня колишніх максимумів.

Потрібно визнати, що Україна, хоч і з меншим масштабом, але реалізує аналогічні заходи з протидії та зниження глибини наслідків події колапсу. Зокрема, були прийняті поправки до бюджету для збільшення витрат бюджету, знижена облікова ставка НБУ, проводиться помірна емісія, а також реалізовані деякі заходи щодо підтримки споживання населення, хоча вони непорівнянні з подібними заходами розвинених країн. Але цих заходів недостатньо, необхідно створити додаткові передумови для зростання споживання через підтримку найбільш постраждалих верств населення.

Автор: Юрій Шикота

Читайте також

Служу державі: Як бізнес може допомогти зростити унікальний сегмент справжньої української еліти

вт, 11/24/2020 - 08:00
Володимир Чеповий, шеф-редактор журналу БІЗНЕС, співзасновник платформи БІЗНЕС100

Втрата якості: нею обернеться податок на дорогу нерухомість

чт, 11/12/2020 - 14:15
Андрій Рижиков, СЕО і керуючий партнер девелоперської компанії DC Evolution Днями голова комітету податкової, митної та фінансової політики Верховної Ради Данило Гетманцев представив зміни до Податкового кодексу України, які нібито удосконалять систему оподаткування.

Чужий серед своїх: як боротися з шахрайством в компанії

чт, 11/05/2020 - 13:57
Катерина Сафроненко, менеджер відділу управління ризиками, форензик KPMG в Україні

Складна простота: що очікує бізнес від Ради реформ і Офісу простих рішень

пт, 10/30/2020 - 14:30
Станіслав Таршин, засновник групи компаній "ГрадОлія", член Української ради бізнесу, співінвестор БІЗНЕС100

"Єдина школа": приклад об’єднання влади, бізнесу та освіти

пт, 10/30/2020 - 11:30
Олексій Луганський, співзасновник TATL Technology, керівник  проекту "Єдина Школа"

Корпоративні інвестиційні фонди — шлях МСБ до фінансування

пн, 10/26/2020 - 14:10
Сергій Позняк, власник заставного сервісу Cronvest Проблематика існуючої банківської системи давно відома. І обумовлена вона чіткими факторами, що утворилися всередині як окремо банківської, так і фінансової системи взагалі. Зокрема, це низький ступінь довіри до банківських установ у зв’язку з втраченими громадянами, за різними даними, від $50 млрд до $80 млрд тільки на депозитах під час “банкопаду”. Не кажучи вже про кошти компаній, що навіки згинули на розрахункових та кореспондентських рахунках компаній.