Перейти к основному содержанию

Антикризове убезпечення

вт, 04/06/2021 - 15:16

Цифра, медицина, транспорт та подорожі — чим жив страховий ринок у 2020 р. та які прогнози на 2021-й

Пандемічний 2020-й змінив звичайний ритм та спосіб життя людства. Ці зміни продовжують впливати на ситуацію у всіх сферах діяльності. Страховий ринок не став виключенням. Ба більше, йому довелося дуже швидко змінювати як канали продажів та обслуговування клієнтів, так і продуктову лінійку. І це дало результати. Експерти прогнозують зростання страхового ринку у 2021 р. на 15%. “Ми спираємося на те, що ВВП цього року збільшиться на 4,4-4,5%, відповідно, очікуємо зростання страхового ринку на рівні 10-15%”, — пояснює Ігор Гордієнко, голова правління СК “ІНГО”. Це можливо за умови, що соціальна активність поступово повертатиметься до норми. Починаючи з квітня-травня ринок спостерігатиме відновлення сегментів страхування туризму, страхування “Зелена картка”, банківського кредитування, а також збільшення обсягів страхування аграріїв. 

Схожу точку зору висловлює за­ступник голови правління СК “ARX” В’ячеслав Гавриленко:  “Ми прогнозуємо зростання ринку в цілому: зокрема, збільшуватимуться продажі авто і, відповідно, страхування КАСКО та “автоцивілки”. Прогнозуємо також поступове відновлення подорожей, отже, відновиться попит на страхування подорожуючих і на “Зелену карту”. Загалом передбачаємо зростання збору премій не менш ніж на 15%”. Своєю чергою член правління СК “Альфа Страхування” Віктор Грек зазначив: “Ми вважаємо, що у фокусі залишиться медичне страхування, як вид страхування, який відображає цінність і важливість здоров’я та кадрових ресурсів”. Відповідно, у цьому сегменті також можна очікувати зростання платежів.

На думку Лесі Щербакової, голови правління СК “Провідна”, вже зараз можна прогнозувати стабільний попит клієнтів на особисті види страхування та страхування на випадок COVID-19. Також залишиться попит на програму, що включає вакцинацію від COVID-19. 

Топ-5 страхових компаній за активами, млрд грнЦього року страховики про­дов­жать інтегрувати у свою роботу цифрові рішення. “Ключовою тенденцією можна вважати онлайн-страхування. Саме пандемія стала поштовхом для розвитку та переходу як частини бізнес-процесів в онлайн, так і безпосередньо переходу послуг в онлайн. І це тільки початок. Відповідно, стратегія нашої компанії на 2021 р. базується на зростанні частки медичного страхування в  портфелі компанії та збільшенні присутності в  онлайн-сегменті”, — говорить Вік­тор Грек. З ним погоджується й В’ячеслав Гавриленко: “Ті досягнення в області діджиталізації, що здобули більшість серйозних компаній, розвиватимуться і значно покращать клієнтський досвід. Багато компаній намагалися запустити ті чи інші продукти категорії “мотор” з телематикою. Перший крок зроблено. Очікуємо поступове зростання інтересу до таких продуктів і збільшення їхньої часткі в портфелях”. 

За словами Лесі Щербакової, найбільший негативний вплив жорсткий карантин мав на види страхування, пов’язані із подорожами за межі України. “Ринок відчув суттєве падіння продажів в сегменті. Тільки після часткового відкриття кордонів для наших громадян він почав показувати зростання обсягів. Паралельно з’явився попит на програми страхування на випадок коронавірусу, програми з послугами телемедицини, класичне ДМС. Залишився стабільний попит на КАСКО та “автоцивілку”, страхування майна”, — каже пані Щербакова. 

Рік зміни звичок

Торік зберігалася висока динаміка зростання попиту на медичне страхування. Пандемія лише посилила значущість захисту здоров’я, тож страхові премії й виплати в ДМС стабільно збільшуються. “Щомісяця обсяг продажів зростає на 20-25% відносно до попередніх місяців, а в порівнянні з минулим роком — до 33,7%”, — констатує Ігор Гордієнко. При цьому корпоративний сегмент не став різко скорочувати соцпакети. Навпаки, компанії намагалися корегувати їх. “Значна частина підприємств прийняли рішення розширити або запровадити медичне страхування для співробітників. Останні ж прискіпливіше почали ставитися до наявності медичного страхування у соцпакеті потенційного роботодавця”, — розповідає перший заступник голови правління СК “Альфа Страхування” Ольга Левченко. Вона впевнена, що ця тенденція збережеться, тож попит на ДМС зростатиме не тільки в корпоративному сегменті, а й безпосередньо в сегменті роздрібного страхування. 

Валові страхові премії/виплати, млрд грн“Поштовх, який надав нам 2020 р., знайшов свій відгомін у розвитку та реалізації нових продуктів і підвищеного інтере­су зі сторони клієнтів, особливо до особистого страхування”, — каже В’ячеслав Гавриленко. За його словами, впродовж усього минулого року спостерігався попит на страхування від нещасних випадків та роздрібне страхування на випадок хвороби, включно з індивідуальним страхуванням життя.

На стабільному рівні залишається страхування майна: авто, житла та мобільної техніки. Проте тут не обійшлося без втрат. Як зазначив пан Гордієнко, скорочення попиту в корпоративному сегменті автострахування почалося наприкінці березня минулого року і досягло піку у квітні. Фактично продажі скоротилися на 45% у порівнянні з аналогічним періодом 2019 р. “Але вже у травні та червні спрацював відкладений попит і показники по КАСКО відновилися до рівня 2019 р. До кінця року премії не просто наздогнали торішні показники, а й перевершили їх на 3%. У сегменті ОСЦПВ скорочення бізнесу не відбулося (+36%). Збільшився обсяг премій (+5%) і в добровільному страхуванні відповідальності”, — розповідає Ігор Гордієнко. Він зау­важив також, що, зважаючи на введення карантинних заходів та обмеження права перетину кордонів, на 36% впали продажі договорів страхування “Зелена картка” та на 63% — обсяги страхування виїжджаючих за кордон. Але є сподівання, що з відкриттям кордонів інтерес до подорожей повернеться.

Страховики зазначають серед іншого і той факт, що через зміни законодавства щодо альтернативної енергетики в Україні істотно зменшилися обсяги будівництва нових об’єктів СЕС та ВЕС. Розвиток галузі, яка виступала драйвером зростання в майновому страхуванні 2019 р., фактично зупинився. 

Криза — стимул прогресу

“Всі процеси та покупки не лише товарів, але і послуг, перейшли в цифрові канали. Страхові компанії не стали виключенням, вони також дуже стрімко віддають перевагу цифровізації бізнес-процесів, роботі з даними та налагодженню управління клієнтським досвідом в режимі онлайн”, — говорить директор з цифрових продуктів СК “Альфа Страхування” Анатолій Савін.

Топ-5 страхових компаній за виплатами, млрд грнНа думку В’ячеслава Гавриленка, навіть після закінчення пандемії онлайн-сервіси, електронні договори і дистанційна форма їх укладення нікуди не подінуться, адже всі вони вже міцно увійшли у сучасну практику.

Насправді, великі компанії на страховому ринку України взялися до активної диджиталізації ще п’ять-шість років тому, навіть не усвідомлюючи, як це буде виглядати і яку роль зіграє у майбутньому. Тож коли стався локдаун, багато хто зі страховиків були максимально готові надавати послуги онлайн, інші ж швидко перебудували всі сервіси. 

“СК “Провідна” швидко відреагувала на потреби ринку й клієнтів, створивши низку страхових програм , що покривають ризики, пов’язані з COVID-19. Цього року ми почали активно пропонувати дуже актуальний та затребуваний сервіс послуг телемедицини”, — розповідає Леся Щербакова.

В’ячеслав Гавриленко зазначає: “Ми успішно застосували всі напрацювання і продовжили створення нових сервісів та продуктів. Зокрема, за час пандемії з’явилися новий зручний інтернет-магазин, продукт “Антивірус”, що покриває ризик будь-якої пневмонії та амбулаторне лікування СOVID-19, телематична пакетна “автоцивілка”, мобільний додаток “Смарт драйв” і мобільний додаток My ARX”. 

Нині основні продукти, такі як “автоцивілка” та міні-КАС­КО, можна оформити та сплатити онлайн в більшості компаній. Клієнт має можливість самостійно вирішувати, як йому взаємодіяти зі страховою. Ринок продовжує вдосконалювати дистанційне врегулювання збитків (телеврегулювання) і будує процеси, максимально позбавлені паперових документів — це тренд і сьогоднішнього, і завтрашнього дня. “Ми давно зробили крок у майбутнє, інвестувавши у діджиталізацію бізнесу та всі види дистанційних сервісів. І під час пандемії зрозуміли, що зробили правильний вибір. Найочевиднішим прикладом є “автоцивілка”. Загалом у всіх традиційних каналах продажів відсоток використання електрон­них полісів перевищує 70%, а в багатьох — вже під 90%. Впевнений, що вже наступного року ми взагалі відмовимося від паперових полісів”, — прогнозує пан Гавриленко. 

На ринку КАСКО компанії також намагаються збільшувати частку послуг онлайн. І клієнти вже розуміють, наскільки це зручно: як при оплаті, так і при врегулюванні страхової події. “Вісім років тому, коли ми запускали процес телеврегулювання, ми були піонерами ринку. А під час карантину послуга стала актуальною як ніколи. При настанні страхової події клієнту не потрібно їхати до офісу, достатньо заявити про неї, зателефонувавши в контакт-центр, і відразу їхати на СТО. Відстежувати статус відшкодування збитків можна онлайн, а забрати — вже повністю відремонтований автомобіль з гарантією якості ремонту”, — розповідає В’ячеслав Гавриленко. У найближчих планах ARX — запуск сервісу віддаленого фото- та відеоогляду, який дозволить автовласникам самостійно укладати договори страхування КАСКО онлайн. “Продовжимо активно розвивати автопродукти з телематикою (включно з “автоцивілкою”). Будемо запускати цікаві продукти особистого та інвестиційного страхування, — ділиться планами пан Гавриленко. — Вдосконалимо страхування девайсів — маємо намір запустити новий, раніше не випробуваний ринком продукт. Велику ставку робимо на модернізацію мобільного додатку і синхронізацію доступних сервісів в додатку та на сайті”.

“Альфа Страхування” 2020 р. також зробила акцент на розвиток онлайн-продажів. У цьому разі вдосконалення торкнулися програм медичного страхування. “Компанія вдос­к­оналила власний мобільний додаток “Альфа Асистанс”, за допомогою якого клієнти, застраховані з добровільного медичного страхування, могли замовити необхідні послуги в межах своєї програми через додаток. Документи на відшкодування можна подавати безпосередньо у мобільному додатку, відправляти фізичні папери до офісу компанії не потрібно”, — говорить Анатолій Савін. 

Протягом минулого року компанії переводили у онлайн такі продукти, як страхування на випадок COVID-19, КАСКО, “автоцивілка”, зокрема з прямим врегулюванням, страхування квартири, страхування для подорожуючих та ризику невиїзду за будь-якої причини тощо. “Можна впевнено стверджувати, що цифрова трансформація як нашої компанії, так і галузі загалом, знаходиться у фазі активного росту і помітна не лише топ-менеджменту, а й, і це головне — кінцевому споживачеві, — вважає Анатолій Савін. — Маю сподівання, що дуже скоро галузь почне офіційно аналізувати ринок продажів онлайн, впроваджувати інструменти такого аналізу, обере стандартизовані критерії оцінки, що дозволить нам перейти від точкової до комплексної діджиталізації ринку страхування”. 

Здоров’я під особливою увагою 

Важливим напрямком роботи страхового ринку став сегмент особистого страхування: медичного, у тому числі від коронавірусу; від нещасних випадків; накопичуваного страхування життя; страхування ризиків критичних захворювань (онкологічних та хвороб серця). Все більшої популярності набирають також сервіси телемедицини. Це перші кроки у напрямку діджиталізації в медицині й медичному страхуванні. 

Топ-5 страхових компаній за чистими преміями, млрд грнНайбільшого інтересу прог­нозовано набули програми медичного страхування. “Після останніх змін в сфері державної охорони здоров’я, які можна назвати не інакше як згортанням медичної реформи, добровільне медичне страхування залишає­ться чи не єдиним доступним інструментом отримання якісної медичної допомоги”, — вважає Ігор Гордієнко. Саме через це майже одразу після оголошення пандемії СК “ІНГО” додала до своїх корпоративних програм медичного страхування покриття від COVID-19, дозволяючи клієнтам отримувати сервісну складову і у цьому напрямку. “Нині приблизно в 90% запитів на медичне страхування є побажання включити в покриття захист від коронавірусу. Трохи згодом воно з’явилося і в програмах страхування фізичних осіб. Опцію лікування захворювань, спричинених коронавірусом COVID-19, кожен бажаючий може додавати до своєї страхової програми”, — розповідає пан Гордієнко. За його словами, ця опція доступна за принципом конструктора та є додатковою до загальної програми-конструктора “Архітектор здоров’я”. 

СК “Альфа Страхування” також однією з перших випустила на ринок продукт зі страхування ризику захворювання на COVID-19. Страховка покриває тяжкі наслідки хвороби. 

А ще на вимогу уряду перет­нути кордони України зараз можуть лише ті іноземці, у кого є обов’язковий поліс медичного страхування із покриттям COVID-19. “Оскільки такий поліс на сайті компанії СК “Альфа Страхування” можна купити онлайн, громадяни інших країн мають можливість скористатися цією пропозицією, якщо не подбали про такий страховий поліс заздалегідь, перед тим як відправитися у подорож до України”, — зазначає директор департаменту андерайтингу та методології СК “Альфа Страхування” Ірина Корлиханова.

Автор: Андрій Лебедєв

Читайте також

Договір за новими умовами

ср, 04/07/2021 - 18:20
Як інвестиції у сталий розвиток стають елементом фінансової стратегії та роботи з ризиками

Життя переможе

вт, 04/06/2021 - 15:50
Сегмент страхування життя не уникнув трансформацій через пандемію, але багато у чому знайшов для себе користь

Антикризове убезпечення

вт, 04/06/2021 - 15:16
Цифра, медицина, транспорт та подорожі — чим жив страховий ринок у 2020 р. та які прогнози на 2021-й

Янко Ніколов - “Сьогодні ми активно працюємо над цифровими рішеннями для добровільного медичного страхування ”

пн, 04/05/2021 - 15:25
Голова правління страхової компанії Євроінс Україна

Мінфін поза чергою

пн, 04/05/2021 - 13:40
Банки позичили державі більше, ніж бізнесу. Держоблігації виявилися поза конкуренцією

Життя — на паузу, гроші — в банк

пн, 04/05/2021 - 11:16
Незважаючи на кризу, в 2020 р. населення та бізнес принесли до банків рекордну суму вкладів