Перейти к основному содержанию

Точка прозорості: як українським компаніям бути чесними та відкритими

вт, 12/01/2020 - 17:49

Марина Саприкіна, голова правління Центру “Розвиток КСВ”

Формування прозорого бізнес-середовища — важливе питання, що впливає не тільки на безпосередніх учасників ринку, а й на розвиток економіки та суспільства країни. 

Прозорі та відкриті дані вигідні споживачам, бізнесу і державним органам: за підрахунками проєкту TAPAS, вони можуть принести в державний бюджет близько $1,4 млрд на рік до 2025 р.
Існує розуміння, що корпоративна культура компанії в багатьох випадках залежить від прозорості.

Що таке прозорість бізнесу?

Прозорість бізнесу — це система розкриття інформації, необхідної для прийняття виважених рішень зацікавленими сторонами. Інформація може стосуватися різноманітних питань — від особливостей виробничого процесу до цінностей бізнесу.
Такий підхід створює довіру до бренду, налагоджує комунікацію та сприйняття з боку потенційних клієнтів. Всередині компанії прозорість впливає на побудову відкритого та продуктивного діалогу зі співробітниками, партнерами та інвесторами, як діючими, так і майбутніми.
У світлі останніх вимог регуляторів та споживачів у своєму Звіті про управління та нефінансовому звіті компанія має розкривати не тільки фінансові показники, а й соціальні та екологічні аспекти. Зокрема, інформація компанії може включати:

  •  загальні дані про компанію та політику КСВ;
  •  корпоративне управління;
  •  права людини, в тому числі гендерну рівність;
  •  трудові відносини;
  •  захист довкілля;
  •  впровадження КСВ у ланцюг постачання;
  •  відповідальне споживання;
  •  відносини з громадою;
  •  лідерство керівництва й компанії;
  •  звітність тощо.
Загальні результати Індексу прозорості компаній

Навіщо компаніям бути прозорими

Прозорість може стати кроком до посилення репутації бренду, успіху бізнесу, покращити умови праці співробітників та збільшити продажі.

Дослідження про операційну прозорість, яке було проведене 2019 р., визначає, що прозорість компанії позитивно впливає на загальне ставлення споживачів до бренду та їхню довіру. Крім того, визначає компетентність і порядність важливими компонентами цієї довіри. Зокрема, клієнти більше довіряли компанії, яка своєчасно та відкрито повідомляла про свої внутрішні проблеми та умови праці.

У період надшвидкого поширення інформації клієнти потребують взаємозв’язку з улюбленими брендами та розуміння повної картини щодо їхньої діяльності. Якщо бізнес веде чесну політику та є відкритим, це може вплинути на збільшення бази клієнтів. Дослідження Label Insight демонструє, наприклад, що 94% споживачів значно лояльніші до бізнесу, який є прозорим. І більшість споживачів налаштовані підтримувати саме такі компанії.

На корпоративному рівні відкритий діалог допомагає створити довіру у комунікаціях з працівниками. Міжнародне товариство з управління людськими ресурсами (SHRM) провело опитування “Вартість поганого зв’язку”, в якому взяли участь близько 100 тис. працівників із 400 великих компаній. Його результати демонструють середній збиток бізнесу у зв’язку з проблемами в комунікації з працівниками у розмірі $62,4 млн на рік в одній компанії. Це вказує на важливість побудови правильного та відкритого діалогу топ-менеджерів та лідерів компанії з колективом — і це також про прозорість. Адже коли співробітники довіряють своєму роботодавцю, це впливає на збільшення їхньої підтримки, лояльності, залученості та побудову робочого процесу.

Розглянемо кейс компанії Patagonia, яка відома своїми зусиллями в боротьбі зі змінами клімату. Передусім вони змінили свою місію “Створювати кращий продукт, не вчиняти непотрібної шкоди, використовувати бізнес для натхнення та впроваджувати рішення для подолання екологічної кризи” на “Patagonia займається бізнесом, щоб врятувати нашу рідну планету”. Але це був тільки початок, адже місію ще треба було донести до споживачів. Для цього Patagonia створила окремий сайт, де розмістила всі екологічні ініціативи компанії, опублікувала інформацію про склад їхньої продукції тощо. Ресурс регулярно оновлюється.

Ще одна компанія — Logitech — зобов’язалась до кінця 2021 р. використовувати для виробництва 50% всього асортименту мишок та клавіа­тур перероблений пластик. Сертифікацію продукції виконуватиме третя сторона, звіти якої будуть доступні на сайті компанії.

Критерії прозорості та відкритості

А чи є український бізнес прозорим перед своїми стейкхолдерами? Ми, Центр “Розвиток КСВ”, прагнемо відповісти на це питання і тому ініціюємо щорічне дослідження “Індекс прозорості сайтів українських компаній”. Адже цей інструмент є першочерговою ланкою комунікації компанії із зовнішнім середовищем. Цього року партнером дослідження стала Професійна асоціація корпоративного управління (ПАКУ) за підтримки CIPE.

Респондентами дослідження стають компанії, які увійшли до рейтингу Топ-100 компаній — платників податків за даними Державної податкової служби України.

Критерії дослідження:

  • наяв­ність загальної інформації про компанію та її КСВ політику;
  • корпоративне управління; лідерство та управління; права людини;
  • трудові відносини;
  • захист довкілля;
  • відносини з громадою;
  • звітність;
  • навігація;
  • доступність тощо.

Найчастіше вітчизняні компанії розкривають загальну інформацію з питань корпоративного управління, трудових відносин, охорони довкілля та відносин з громадою. Найменш висвітлюваними є питання політик з дотримання прав людини, впровадження КСВ в ланцюг постачання та лідерство компанії й керівництва, а також результати впровадження своїх політик з різноманітних питань.
Результати дослідження демонструють, що 75 з опитаних компаній розкривають інформацію про корпоративне управління, а саме: про керівні органи та менеджмент компанії, надають інформацію для акціонерів та інвесторів, а  також інформують про антикорупційні політики.

За висновками “Індексу прозорості”, державні підприємства мають вищі показники практично по всіх компонентах оцінювання у порівнянні з компаніями приватної форми власності. 53% компаній, які отримали найвищі показники “Індексу прозорості”, є державними. Такий результат є ознакою реформування корпоративного управління державних підприємств України.

Серед сфер з найвищим рівнем розкриття інформації — компанії фінансового сектору, транспорту та постачання електроенергії. Більшість підприємств цих напрямків належать державному та фінансовому секторам.

За результатами цьогорічного дослідження “Індекс прозорості сайтів українських компаній” рівень прозорості сайтів найбільших платників податків становить 25,5% зі 100%. Це невелика цифра, вона вказує на те, що вітчизняні компанії поки що не розглядають корпоративні сайти як дієвий інструмент прозорості та ефективний канал комунікації зі стейкхолдерами.

5 порад бізнесу на шляху до прозорості

  1. Оновлюйте інформацію на корпоративному сайті.
    Сайт компанії є основним джерелом інформації про її діяльність, успіхи та ініціативи для різних груп стейкхолдерів, партнерів та інвесторів. Тому окрім загальної інформації компаніям варто оновлювати дані про КСВ, контакти уповноваженого з антикорупційної програми тощо.
  2.  Розмістіть фінансову та нефінансову звітність. 
    У світі підвищуються вимоги урядів та інвесторів до звітування за соціальними й екологічними показниками діяльності. Враховуючи це, компанії мають більш комплексно та відповідально готувати та оприлюднювати нефінансові звіти та звіти про управління. Забезпечення належного рівня фінансової та нефінансової звітності також є важливим інструментом залучення фінансування та інвестицій до бізнесу.
  3. Розповідайте про КСВ політики та КСВ ініціативи. 
    Дії компанії в напрямку соціальності є важливим показником того, як бізнес досягає своїх цілей та веде діалог з громадськістю. Тому інформацію про КСВ політики та їхні результати краще розміщувати на відповідних сторінках корпоративних сайтів, а не тільки у звітах.
  4. Публікуйте інформацію про лідерство керівництва та компанії. 
    Особистий бренд засновників чи лідерів бізнесу — важлива ланка у вибудовуванні репутації та комунікації бренду. Топ-менеджмент має долучатись до трансляції основних принципів компанії та поділяти думку про дії та ініціативи. Крім того, лідери є основними трансляторами перемог, змін та криз компанії.
  5. Заохочуйте зворотний зв’язок з боку клієнтів, співробітників та стейкхолдерів. 
    Відгуки, позитивні чи ні, дозволяють компанії не тільки транслювати реальний досвід щодо спів­праці, але й дають можливість переглянути кризові моменти та працювати з аудиторією.
Автор: Марина Саприкіна

Читайте також

Вертеп скінчився

вт, 12/15/2020 - 15:50
Хто має вимагати від партій змін?

Особливості національних виборів місцевого масштабу

вт, 12/15/2020 - 14:10
Інтереси підприємців майже не враховані

Час онлювати HR-стратегії: сильний бренд як головний критерій пошуку роботи

пн, 12/14/2020 - 11:04
Наталія Алюшина, голова Національного агентства України з питань державної служби Кожен із нас у роботі керується своїми особистими цінностями, принципами та стереотипами. Це впливає на те, яких співробітників ми наймаємо або ж яку роботу шукаємо, як комунікуємо та як приймаємо рішення. Наш життєвий досвід робить нас заручниками минулого, хоча водночас є основою нашого майбутнього. 

Епоха бездіяльності: Чи розділиться світ на “корисних людей” та “непотрібні маси”?

пн, 12/14/2020 - 09:08
Через пандемію та безпрецедентний розвиток AI тектонічні зсуви на ринку праці відбудуться значно швидше, ніж всі очікували.

Зберегти людей і бізнес: унікальний досвід роботи з персоналом у коронакризу

пн, 12/14/2020 - 08:56
Володимир Чеповий, шеф-редактор журналу БІЗНЕС Готуючи минулий спецвипуск про новітні HR-технології у листопаді 2019 р., ми виставляли акценти великої небезпеки масового виїзду наших фахівців різних професій за кордон. Тоді ми показували ефективні кейси компаній, що у важкій битві за “людський капітал” навчились втримувати персонал цікавими мотиваційними програмами, рейтингували їхні досягнення та друкували фото колективів, де у захисних масках, звичайно, нікого не було. Як швидко змінюється світ…

Помістити в матрицю

ср, 12/09/2020 - 11:35
Світ спостерігає за революцією в технологіях управління людськими ресурсами. HR стає полігоном випробування новітніх IT-розробок