Перейти к основному содержанию

Четверта промислова? Незабаром

вс, 10/18/2020 - 17:17

Шлях цифрової трансформації більшість бізнесів 2020 р. пройшли за кілька місяців. Нові технології тільки спрятимуть цим змінам і шаленим швидкостям

Пандемія прискорила адаптацію бізнесу до нової технологічної реальності. Хмарні сервіси, які донедавна і для деяких корпорацій були розкішшю, нині стають доступними навіть малим підприємствам. Отже, автоматизація процесів, перебудова систем управління, запровадження технологій AI в нові сектори економіки — і це все нечуваними темпами — наблизили світ до порога Четвертої промислової революції.

Вільні від грошей

У березні 2017 р. у китайському місті Гуанчжоу стався прикрий інцидент. Два брати спеціально приїхали в це заможне місто з метою пограбування. Вони попались після грабіжки трьох цілодобових мінімаркетів. Поліцейські знайшли у затриманих лише близько $250. Так, вже три роки як китайці майже повністю відмовились від готівки на користь телефонних додатків. На той момент, за даними iResearch, витрати громадян Китаю на мобільні платежі сягнули $17 трлн, більше, ніж ВВП країни і у 50 разів більше за аналогічні в США.

Кого зараз здивуєш безконтактною оплатою через Apple Pay, покупкою через Instagram, сплатою податків в один клік? Фінансові послуги стають все більш непомітними, на противагу безпосередньо самим грошам. Клієнт — хоч фізична особа, хоч підприємець — вже звик до сервісів та додатків з вбудованим фінтехфункціоналом. Нові компанії, виходячи на ринок, вже будують стратегії з урахуванням цих трендів.

Відповідно, збільшується і кількість пропозицій. А заразом знижується “поріг входу” в індустрію, покращується доступність сервісів, ростуть конкуренція та якість. Наприклад, в умовах карантину буквально в один клік до платформ онлайн-замовлень підключались локальні (не мережеві) ресторани та магазини.

Експерти прогнозують подальше спрощення в царині платежів, і вектор в цьому задаватимуть представники покоління Z, які масово входять в бізнес-середовище. Вони цінують зручність (молоді китайці, наприклад, надають перевагу оплаті з допомогою QR-кодів, росіян “завойовує” простий функціонал Google Pay та Apple Pay). Зрозуміло, що традиційні фінансові інститути вимушені адаптувати свої рішення — створювати омніканальні моделі співпраці, переглядати традиційні тарифи, подекуди повністю уходити в digital. Покоління Z з дитинства оточене гаджетами, вміє купувати і продавати у віртуальній економіці, тому для нього цифрові сервіси — це норма, а не додаткові “фічі”. Саме для представників цього покоління створений необанк Zelf, у якого навіть немає мобільного додатку — всі послуги він надає через месенджери, а клієнтам пропонує лише віртуальну карту.

Тому поява на ринку єдиної фінтехплатформи з дистанційним обслуговуванням, яка б консолідувала десятки сервісів (такого собі маркетплейсу), — не за горами.

Революція О2О

Звикайте до нової абревіатури — О2О, або online-to-offline. Піонером цих технологій називають Uber, згодом китайські компанії трансформували їх для застосування в інших галузях.

Взаємодія з клієнтом завжди була ключовим фактором для будь-якого бізнесу. І ще ніколи вона не була настільки складною, як зараз. Бізнес вимушений освоювати нові види комунікацій зі споживачем. Хоча, наприклад, ще 2019-го лише 3% американців купували їжу онлайн і менше 25% їхніх ритейлерів користувались додатками, аби привабити споживачів. Всі розуміють, що цей рік вніс суттєві корективи в ці цифри?

Нині мало хто з торговельного сектору може дозволити собі лишатись поза “охопленням” сервісами з доставки їхньої продукції, замовленнями через месенджери, мобільними додатками тощо. У підрозділі з індустріальних рішень в ритейлі компанії Microsoft зазначають, що майже всі необхідні для роботи IT-рішення були доступними вже не один рік, проте раніше вони не були настільки пріоритетними до впровадження. COVID-19 став тим самим каталізатором. У подальшому глибока аналітика клієнтської бази, персоналізація пропозицій стануть нормою. Наприклад, додаток Starbucks вже не тільки аналізує дані про звички та уподобання клієнтів, але й допомагає розподілити навантаження на персонал.

Рішення, які дозволяють аналізувати і отримувати масиви даних в моменті, з’являються на ринку майже не щодня.

А поговорити?

За оцінками IBM, 80% стандартних запитів клієнтів до бізнесу може з успіхом обробляти бот. Фахівці навіть порахували, що до 2021 р. використання чат-ботів в ритейлі, охороні здоров’я та фінансах зекономить глобально більше $11 млрд і звільнить 2,5 млрд годин праці співробітникам відповідних компаній.

Якщо донедавна використання технології чат-ботів було зосереджено переважно в секторі b2c, то обмеження на пересування та контакти розширили сферу застосування технології на b2b: автоматизація зв’язку з постачальником, генерація та сортування лідів, підтримка контакт-центрів в рамках продажів тощо.

Зростання ринку чат-ботів стримує хіба що ринок месенджерів, адже саме мобільні пристрої є драйвером для цієї технології. Та ще — нерозвинений функціонал платежів для існуючих систем миттєвого обміну повідомленнями. Поки що проводити платежі напряму, оминаючи зовнішні платіжні системи, дозволяють Фейсбук Месенджер, Телеграм та Вайбер. Втім, ситуація може змінитись у будь-який момент. До того ж всі чекають на проривний успіх голосових помічників на кшталт Siri, Alexa або Google Assistent. Подейкують, що вже незабаром голос стане одним із інструментів безконтактних платежів.

Обережність понад усе

На початку вересня британська організація в галузі банківських та фінансових послуг звітувала: за перше півріччя 2020 р. збитки від фішингових атак з метою отримання персональної та фінансової інформації в країні знизились на 8% у порівнянні з аналогічним періодом 2019 р. Атаки на e-commerce лишились приблизно на тому ж рівні, в той час як кількість махінацій з сервісами віддаленого банкінгу виросла на 59%.

Аналітики PwC нагадують: кіберзагрози вже кілька років тримаються у топ-трійці ризиків для неперервності бізнесу. Відповідно, ринок сервісів кібербезпеки росте разом із ринком цифрових рішень для b2b. За деякими прогнозами, до 2021 р. глобальний обсяг ринку цифрової безпеки збільшиться на 66% і складе $202 млрд, тоді як світовий масштаб збитків від хакерських атак сягне $2,1 млрд.

Масовий перехід цьогоріч на віддалену роботу тільки загострив питання забезпечення захисту внутрішньої інфраструктури.

Фахівці з кібербезпеки сповнені песимізму. Скільки б компанія не витрачала на новітнє обладнання, програмне забезпечення, тренінги та контроль, якщо її бізнес залежний від цифрових та підключених до інтернету систем, про 100%-у безпеку слід забути. Знаєте, що вони радять, наприклад, американським компаніям, які працюють в критично важливих для економіки та нацбезпеки країни секторах? Визначити функції, збій яких несе загрозу бізнесу, максимально ізолювати їх від інтернету, знизити залежність від цифрових технологій та забезпечити моніторинг й управління процесів за допомогою… аналогових приладів та довірених співробітників. Досить нетривіальні поради, погодьтесь. І це в той час, коли ера злиття штучного та людського інтелекту вже зовсім поряд.

До речі, останнім часом все частіше говорять про “закат” модних необанків. Фінтехстартапи, наприклад, N26, Monzo, Revolut, Starling Bank, які обіцяли замінити міленіалам та зумерам традиційні банки завдяки простим та доступним онлайн-послугам, так і не злетіли. Їхня капіталізація або дуже повільно росте, або навіть зменшується. Витрати на утримання штату та офісів (ось вам і онлайн-економіка) за час “ривку” непомірно збільшились. І як вже той самий Starling Bank не намагається довести свій потенціал та репутацію (банк став учасником програми державного кредитування підприємців Великобританії під час пандемії), його клієнтська база завмерла на досягнутих позиціях. І це ще добре, адже у інших необанків вона взагалі скорочується.

Аналітик консалтингової компанії Accenture Том Меррі (відповідальний саме за сектор нових фінтехкомпаній) вважає, що не останню роль у цих процесах відіграє фактор довіри. Розмір депозиту на рахунках необанків зазвичай не перевищує кілька сотень тисяч доларів. І демонструє тенденцію до зниження. Клієнти все ще вважають традиційні банки безпечнішими.

Топ-10 галузей з найкращими компетенціями в управлінні бізнесом, обробці даних, технологіях (за даними COURSERA)
Місце Управління
бізнесом
Технології Обробка
даних
1 Виробництво Виробництво Технології
2 Консалтинг Страхування Консалтинг
3 Телекомунікації Телекомунікації Телекомунікації
4 Охорона здоров’я Технології Виробництво
5 Технології Фінанси Медіа/розваги
6 Медіа/розваги Медіа/розваги Торгівля
7 Страхування Охорона здоров’я Страхування
8 Торгівля Консалтинг Охорона здоров’я
9 Фінанси Автомобільна
промисловість
Фінанси
10 Автомобільна
промисловість
Торгівля Автомобільна
промисловість

І що далі?

Поки що додатки на базі IT діють за алгоритмами на основі цифрової інформації, яка отримується опосередковано, через людей. Але вже зовсім скоро штучний інтелект отримає власні очі та вуха. Каліфорнійський стартап Traptic створив робота, який за допомогою алгоритму зору серед купи листя знаходить зрілу полуницю і зриває тільки її. Ілон Маск зі своїми інженерами працює над додатком, який допоможе друкувати тексти лише силою думки. Ресторани KFC у Китаї об’єднуються з Alipay для впровадження оплати через сканування обличчя відвідувачів. Ніякої готівки, телефонів, карт! Найбільша та найавторитетніша компанія з виготовлення дронів DJI ось-ось створить “ройовий інтелект” — “навчить” своїх безпілотників самоврядуванню. Рої автономних “джмелів” будуть фарбувати будинки, гасити пожежі або розприскувати ЗЗР на полях. А до 2029 р. ідеолог Google Рей Курцвейл обіцяє появу комп’ютерів з інтелектом, здатним до самовдосконалення.

Що ж, революція починається?

 

Денис Бурдук, СЕО UCloud
Денис Бурдук,CEO UCloud

— Основні проблеми AI в українському бізнесі — відсутність спеціалістів та кейсів в кожній окремій галузі. Галузь бізнесу ніяк не корелюється з впровадженням технологій. Тут, радше, питання в рушійній силі тієї чи іншої компанії. Можна сказати, що ІТ-сектор є рушійною силою впровадження ноу-хау цифрового світу, але ми бачимо банки в смартфонах, проєкти з дослідження емоцій на виробництві, телемедицину, smart-будинки та логістичні маршрути, що побудовані AI. Можу сказати, що в кожній галузі є рушії та консерватори. І до якої когорти примкнути, бізнес вирішує сам.

Якщо він, бізнес, розуміє важливість технології, її можливості, бенефіти при використанні (особливо фінансові), тоді технологія сміливо крокує в маси та отримує народну любов. Зокрема, в банках вже давно використовують штучний інтелект для оцінки ризиків, формування кредитних історій та портрета клієнта. Аграрії — для аналізу посівних, ґрунту та добрив. Телеком-оператори оцінюють поведінку клієнтів для персональних пропозицій. Але всі ці кейси — багаторічні лікнепи, спроби та помилки, що вартують часу та фінансових інвестицій. Я вірю, що це — справа часу. Так само, як UCloud дев’ять років тому розповідав про хмарні технології, а зараз всі компанії України якщо не впровадили, то чули про успішні кейси імплементації.

Останнім часом концепція ІТ-сервісів змінилася. Бізнес не шукає розрізнені послуги, а надає перевагу концепції JobtoBeDone — зрозумілим комплексним рішенням, що покликані виконати ту чи іншу задачу. Компанії цікавляться сервісами “під ключ”: Microsoft 365 — комунікація колег, IaaS (infrastructure as a service) — безперебійна робота ІТ-сервісів підприємства, куди входять розміщення додатків для роботи, відеоспостереження зі збереженням в хмарі та віддаленим доступом до камер, віртуальні десктопи співробітників, робота з базами даних і, звісно ж, резервне копіювання та збереження копій.

Проте, на мою думку, штучний інтелект ніколи не зможе замінити людину. Роботи навчились гасити пожежі, збирати машини, формувати звітність, але цих роботів хтось створює, навчає, контролює. За допомогою штучного інтелекту людина може відмовитись від виконання monkeyjob і присвятити цей час розвитку та еволюції. Робота для людини буде завжди, але сам тип роботи зміниться.

Топ-10 галузей з найкращими компетенціями в управлінні бізнесом, обробці даних, технологіях

Автор: Юлія Абакумова

Читайте також

Сергій Погребной - "З початком пандемії COVID-19 вибухово зросла кількість кібератак"

пт, 04/02/2021 - 15:20
Партнер АТ Sayenko Kharenko, голова опікунської ради АПКБУ, віце-президент ASIS Ukraine

Кіберпростір — це загальна територія. Як бізнесу вберегти себе від кіберзагроз

пт, 04/02/2021 - 13:35
Денис Несін — Chief Information Officer холдингу TECHIIA. Експерт в IT і Information Security.

Під пильним наглядом

пт, 04/02/2021 - 11:30
“Нова нормальність”, або Як убезпечити бізнес від атак хакерів

Українська платформа Shop-Express у лютому 2021 р. запустила оновлений сервіс зі створення інтернет-магазинів

чт, 02/25/2021 - 17:20
Ринок послуг зі створення інтернет-магазинів трансформується під потреби бізнесу. У тренді – сервісна модель, яка включає не тільки створення сайту, а й постійну підтримку його надійної роботи.

Безготівкова місія: банки підхоплюють бум e-комерс

пт, 10/23/2020 - 16:35
Торгівля переходить в онлайн, а банківникии пропонують нові варіанти безготівкових розрахунків для МСБ

Реальна віртуальність: онлайн-банкінг стає ще одним полем конкурентної боротьби

пт, 10/23/2020 - 10:20
Банкі наввипередки пропонують мобільні додатки для приватних підприємців. Деякі — навіть з повністю безкоштовним обслуговуванням