Перейти к основному содержанию

Звірячий апетит: pet food індустрія поглинає ринок

ср, 09/30/2020 - 11:26

Ринок кормів для домашніх тварин демонструє жваві темпи зростання навіть у кризу. БІЗНЕС розбирався, як це вдається вітчизняній pet food індустрії

Український ринок кормів для котів та собак досить молодий, проте енергійний, наче цуценя. Він почав формуватись 20 років тому із появою в Україні імпортної, незвичної для нашого споживача продукції, але це не вік. У розвинених країнах Європи та США її виготовляють і продають вже понад 100 років.

Не дивно, що обсяг українського ринку — буквально кіт наплакав. Профільне видання Petfood Industry 2019-го оцінило глобальний ринок кормів для домашніх тварин у $91 млрд (річний приріст склав 6,5%). Світовий лідер — США. Минулого року американські домашні улюбленці з’їли кормів та ласощів майже на $37 млрд, що на 7,3% більше порівняно із 2018-м.

Апетити європейських пухнастиків дещо скромніші. За даними аналітиків European Pet Food Industry (федерація охоплює 18 країн Західної та Східної Європи), продажі кормів у регіоні за останні три роки збільшувалися в середньому на 2,6%, що дозволило у 2019 р. досягти рівня €21 млрд. Український ринок не перевищує 6,0-6,5 млрд грн, проте щороку зростає на 20-30%.

“2019 р. ринок кормів для котів та собак склав 122,1 тис.т, що приблизно на 26% більше, ніж у 2018 р.”, — зазначає Ігор Блистів, директор з маркетингу та інновацій компанії Kormotech.

За підрахунками Олександра Соколова, генерального директора ProConsulting, минулого року сегмент кормів для котів виріс на 17%, а для собак — на 18%. Середньорічні темпи приросту вітчизняного ринку в натуральному обсязі за останні три роки склали 22%.

“Якщо порівнювати із попередніми роками, то варто зазначити, що темпи приросту дещо сповільнюються через поступове насичення ринку за рахунок сильних гравців", — зазначає пан Соколов. 

Український ринок нині сміливо можна прирівняти до найбільш конкурентних та таких, що динамічно розвиваються, наприклад, до ринку Польщі, впевнений Ігор Блистів. 2019 р. спеціалісти Petfood Industry зазначили: український ринок кормів для котів та собак увійшов у свою “золоту еру”. На ринку представлені близько 100 світових брендів, є шість вітчизняних виробників.

У сухому надлишку

За останнє десятиліття Україна подолала повну імпортозалежність в сегменті кормів для домашніх тварин. Якщо раніше ця ніша була вторинним, побічним бізнесом для виробників м’ясних та рибних продуктів, то зараз сформувався повноцінний сегмент системних гравців, що розвивають власні технології та рецептури. Серед крупних вітчизняних виробників — львівська компанія Kormotech та ТОВ “Харчові технології Закарпаття”.

Kormotech у 2005 р. опанувала виробництво сухих кормів, а у 2011-му — вологих, вклавши близько $15 млн. За цей час компанія пройшла кілька етапів інтенсивного нарощення виробничих потужностей (до нинішніх 16 тис.т вологих кормів та 28 тис.т сухих). 80% готової продукції Kormotech реалізує на українському ринку, решту — експортує до 28 країн світу.

А у липні 2020-го компанія запустила виробництво вологих кормів у Литві, залучивши від ЄБРР €10 млн (загальна сума інвестицій склала €15 млн). Впродовж останніх кількох років чіткої тенденції до зміни лідерів ринку не спостерігалося.

“Нині українські виробники сумарно займають близько 35% національного ринку у натуральному обсязі та близько 25% — у грошах, — говорить пан Блистів. І додає: — За результатами роботи у першому півріччі 2020 р. частка Kormotech на вітчизняному ринку за обсягом реалізації склала 30,6% (з них 28,4% — власні бренди)”.

Але компанія не планує зупинятися на досягнутому. 2019 р. оборот Kormotech склав $63 млн, а обсяг реалізації готового харчування для котів та собак — 41 тис.т, що на 10% більше, ніж 2018 р. Що ж стосується планів на 2020-й, то Kormotech має намір реалізувати до 80 тис.т продукції, виготовленої на виробничих майданчиках в Україні, Литві та на інших заводах партнерів компанії.

Візія Kormotech — до 2023 р. увійти у Топ-50 світових виробників галузі, ділиться стратегічними планами Ігор Блистів. До кінця 2023 р. компанія планує наростити річне виробництво майже до 150 тис.т продукції. Представник Kormotech окреслив також наміри компанії щодо будівництва ще однієї виробничої площадки з локацією “не у Європі” — нарощувати частку ринку в Україні. 

Плани на розширення плекають і дрібні виробники. “Мій розрахунок подальшого розширення власного виробництва базується на впевненості, що в Україні інтенсивно зростатиме преміум-сегмент кормів для домашніх тварин із вмістом свіжого м’яса”, — зазначає Іван Зубарєв, власник ТОВ UB Union (виготовляє корми під брендами Practik та WellFood).

За його підрахунками, останнім часом преміум-сегмент ринку зростає значно інтенсивніше (порівняно із сегментом економ): минулого року, наприклад, приріст ринку в економ-сегменті склав 5-7%, а у преміум — 30%.

“Споживачі почали уважніше читати склад кормів на етикетці і готові витрачати більше коштів на якісніший корм для своїх улюбленців”, — зауважує пан Зубарєв.

Наразі в структурі компанії UB Union працюють два підприємства: завод InterPetFood (м.Дніпро) та завод WellFood (Київська обл.). Сумарне виробництво не перевищує 60 т на місяць. Історія бізнесмена у сегменті кормів для тварин почалась 2014 р., коли він шукав якісний корм українського виробництва для власного собаки.

“Я побачив свій “блакитний океан” у цій ніші та заснував бренд Practik. На ринку на той час зібралася критична маса споживачів, у яких вітчизняна продукція викликала інтерес і вони готові були купувати українські корми високої якості. Це і стимулювало вкладати кошти у розвиток виробництва”, — згадує Іван Зубарєв.

Минулого року компанія здійснила переоснащення та модернізацію дніпровських потужностей InterPetFood з метою освоєння виробництва кормів із додаванням свіжого м’яса. Сума інвестицій у переобладнання — $300 тис. У результаті модернізації та роботи з експертами м’ясної галузі вдалось домогтись появи сухого корму з додаванням 20-40% свіжого м’яса. 

Поточного року запрацювала нова виробнича лінія UB Union у м.Бориспіль, де виготовляється сухий корм, що на 60-70% складається зі свіжого м’яса. На освоєння цієї технології знадобилося близько року та майже $1 млн інвестицій. Наразі перед компанією стоїть ще один виклик — масштабування. Серед середньострокових планів — збільшення залучення інвестицій у розширення київських потужностей втричі (до 180 т на місяць).

На це потрібно близько $5 млн, і зараз компанія активно займається залученням інвесторів та бачить їхній інтерес. Зокрема, власника відомої міжнародної мережі кав’ярень та “інвестиційне підтвердження” від кількох відомих власників ТРЦ та забудовників.

“Що стосується потенційного попиту з боку b2b-сегменту, то ми бачимо зацікавленість у виробництві наших кормів під власними брендами від декількох національних мереж супермаркетів. Наразі ведемо перемовини з ними та обговорюємо формат роботи”, — ділиться власник UB Union.

Серед стратегічних планів (до 2025 р.) — другий раунд залучення інвестицій в сумі $10 млн на будівництво нового заводу. Це дозволить компанії зайняти 10% українського ринку кормів для домашніх тварин, а також розпочати експорт. Крім того, виробничі можливості дозволяють виготовляти корм на основі будь-якої свіжої м’ясної сировини, в тому числі личинок, розповідає Зубарєв.

"Інша справа, що таку сировину в Україні ніхто не вирощує. Хоча в Європі вже працює завод, що спеціалізується на виготовленні саме такого корму для домашніх тварин, і ми бачимо перспективу цьому напрямку в майбутньому”, — додає Зубарєв.

Краще, ніж для себе

Про формування повноцінної індустрії кормів для домашніх тварин свідчить також розвиток сировинної складової (поки що в межах традиційних інгредієнтів). Зокрема, як розповіли у Kormotech, у першому півріччі 2020 р. частка імпортної сировини та пакувальних матеріалів в структурі постачання компанії склала близько 35%.

“Цьогоріч ми почали більше використовувати іноземних пакувальних матеріалів (5%), проте менше сировини (10%), віддаючи перевагу вітчизняним інгредієнтам, — розповідає Ігор Блистів. — Перейти повністю на локального виробника ми не можемо через високі стандарти якості”.

За його словами, виробництво корму для домашніх тварин часто вимагає кращих інгредієнтів, ніж у виробництві продуктів для людей. Компанія також використовує ряд специфічних складових, пропозиція яких на місцевому ринку дуже обмежена або недоступна — це олії, екстракти, риба та морепродукти, ягнятина. Окрім того, як зазначили в Kormotech, в деяких випадках їм зручніше та економічно вигідніше мати прямі господарські відносини з іноземним виробником.

Перелік вітчизняних виробників якісних інгредієнтів невдовзі поповниться ще одним гравцем. У лютому поточного року група компаній “Ефективні інвестиції” та нідерландська компанія Mada Participations B.V. оголосили про початок будівництва виробничого комплексу “Фіднова” із виготовлення кормових добавок та тваринних жирів у м.Буськ (Львівська обл.).

А вже у березні до проєкту долучилася компанія UMG Investments, в структуру якої входить Recycling Solutions, що спеціалізується на повторному використанні ресурсів. Сума інвестицій — $20 млн. Запуск першої черги заводу запланований на I квартал 2021 р., другої — до кінця 2021 р. Основний продукт — високопротеїнові кормові добавки. На рік завод перероблятиме 40 тис.т сировини на потужностях першої черги і 70 тис.т — другої. Готова продукція складатиме понад 15 тис.т і 28 тис.т відповідно.

“Коли підприємство вийде на максимальні показники, воно стане найбільшим у Східній Європі. Звісно, маємо багато конкурентів на цьому ринку, проте ми дійсно здатні завоювати значний його відсоток завдяки високим стандартам нашої роботи”, — зазначає Ігор Ліскі, голова наглядової ради групи компаній “Ефективні інвестиції”.

За словами інвесторів, готовий продукт може бути спрямований як на експорт, так і користуватиметься попитом серед великих українських підприємств, які нині його імпортують (а це, в тому числі, виробники кормів для домашніх тварин). Розрахунки ринку показують: середньорічна ємність внутрішнього ринку такої сировини складає в середньому 25 тис.т. Середньорічний обсяг імпорту — в межах 6-10 тис.т.

“На початковому етапі ми розраховуємо на 20-30% замістити імпорт, — розповів Андрій Огороднік, генеральний директор компанії “Фіднова”. — Звісно, підприємство буде планово зростати та удосконалюватися у виготовленні високопротеїнових добавок”. 

Конкуренція Імпортери ж (серед найбільших — Nestlé Ukraine, Mars Ukraine) охоплюють 65% українського ринку кормів для домашніх тварин у натуральному обсягу та 75% — у виручці. За словами Олександра Соколова, вони “активно борються за позиції на ринку за рахунок промоактивностей”. І, схоже, успішно: темпи приросту імпорту кормів за останні три роки складають в середньому 25%. Ба більше, за цей час імпорт подвоїв тоннаж та виручку.

Правильне харчування

Імпортери ж (серед найбільших — Nestlé Ukraine, Mars Ukraine) охоплюють 65% українського ринку кормів для домашніх тварин у натуральному обсягу та 75% — у виручці. За словами Олександра Соколова, вони “активно борються за позиції на ринку за рахунок промоактивностей”. І, схоже, успішно: темпи приросту імпорту кормів за останні три роки складають в середньому 25%. Ба більше, за цей час імпорт подвоїв тоннаж та виручку. 

Зростання імпорту відбувається і цього року. “Порівнюючи показники шести місяців 2020 р. із результатами аналогічного періоду 2019 р., бачимо, що імпорт зріс на 26% у натуральному обсязі та на 34% у грошах”, — констатує пан Соколов. Тому імпортозаміщення в класичному розумінні цього поняття (коли обсяг імпорту зменшується) не відбувається.

Темпи зростання українського ринку, що знаходиться в стані “золотої ери”, дозволяють укрупнюватися як вітчизняним виробникам, так і імпортерам. Питання: допоки триватиме ця ера? Теоретично потенціал ринку можна оцінити, поглянувши на сусідів. За оцінками різних гравців, в Україні близько 10-25% господарів мурчиків та бобиків годують своїх вихованців готовими кормами. Їжа зі столу, каші та кухонні відходи поки що перемагають в конкуренції за споживача.

“Наш найстрашніший конкурент, якого ми поки не можемо здолати, це їжа зі столу, — говорить Марина Бойко, гендиректорка “Royal Canin Україна” (входить в структуру компанії Mars). — Хоча тварина — це не людина, в неї абсолютно інші потреби”.

Для порівняння: в країнах Східної Європи близько 70% домашніх тварин годують спеціальним кормом, в США та Західній Європі цей показник сягає 95%. Тому потенціал українського ринку — колосальний. Втім, на рівень проникнення кормів впливає і загальна економічна ситуація.

В Україні позитивну динаміку споживання кормів постійно нівелюють кризи. Зокрема, за даними ProConsulting, 2015 р. ринок кормів просів на 31% (до 61,4 тис.т) порівняно із 2014-м. І тут постає інше логічне питання: як вплинула коронакриза на споживацькі потреби українців?

Локдаун відміняється

“Основні гравці ринку кормів для домашніх тварин стверджують, що під час карантину продажі кормів виросли приблизно на 30%, що свідчить про збільшення запасів господарств, як і в випадку з деякими “стратегічними” продуктами харчування”, — зазначає Олександр Соколов.

Але наразі ажіотаж спадає. Обсяги продажів повертаються на докарантинні показники, і до кінця року, за прогнозами експерта, залишаться на докризовому рівні. Водночас на ринку спостерігається незначне підвищення цін — в межах 5-10% залежно від продукту.

“Головною причиною подорожчання кормів є ріст курсу валют, адже значна частина продукції на ринку представлена імпортерами. Також цінова динаміка залежить від попиту”, — пояснює пан Соколов. Він також очікує, що до кінця поточного року рівень зростання ринку не перевищить 5%.

У “Royal Canin Україна”, своєю чергою, зазначили: “Цього року ми продовжуємо зростати, незважаючи на загалом нелегку економічну ситуацію”. Зростання помітили і в Kormotech: у березні-квітні продажі зросли на 30%, далі вони вирівнялися на бюджетований нами рівень. За підсумками півріччя, компанія збільшила частку ринку на 3 в.п. (рік до року). А за сім місяців 2020 р. продажі зросли на 11,4% у натуральному обсязі порівняно з аналогічним періодом 2019-го.

Причини зростання в компанії пов’язують із тенденцією збільшення кількості домашніх тварин у II кварталі. “Люди, які залишились працювати вдома самі, почувались самотньо. Тому під час урядових обмежень багато українців наважились завести кота чи собаку”, — каже пан Блистів.

Цю тенденцію підтверджують і в компанії “Royal Canin Україна”. Українці все активніше забирають котів і собак з притулків, а протягом карантину цей тренд посилився. Що ж стосується ажіотажу, то він був сформований штучно. Гравці зіткнулися з тим, що у березні зоомагазини (ключові точки продажу кормів) не включили до критичної інфраструктури і тварини тимчасово залишилися без свого типового раціону.

“Довелося відстоювати це питання на рівні державної та місцевої влади, — розповідає пан Блистів. — У квітні зоомагазини запрацювали. А тим часом зросли продажі корму у магазинах біля дому та online”. Власне, інтернет-канал “витягнув” продажі кормів UB Union. Бізнес-модель компанії передбачає збут більшої частини готової продукції напряму кінцевому споживачеві через інтернет, минаючи ланцюжок посередників та націнку дистриб’юторів.

Така модель дозволяє отримувати моментальний зворотній зв’язок від кінцевого споживача і одразу ж реагувати на нього — доопрацьовувати рецептури та вдосконалювати технологію виробництва.

“На початку карантину значно впали продажі кормів в сегменті b2b (зоомагазини), хоча вони і складають незначні обсяги в нашій структурі збуту. З іншого боку, роздріб вистояв та навіть показав зріст, який ми стимулювали новинками, — розповідає пан Зубарєв. — На початку карантину спостерігався невеликий ажіотаж, адже кінцеві споживачі намагалися запастися кормами. У нас був певний запас м’ясної сировини, що дозволив безперебійно працювати у цей період. Ми змогли заспокоїти наших клієнтів, переконуючи їх не здійснювати покупки із значним запасом. Таким чином нам вдалося забезпечити рівномірні продажі”.

Нині, стверджує власник компанії, сегмент b2b поступово повертається. Якщо ринку вдалося уникнути колапсу, спричиненого коронакризою, то на носі проблема з масштабнішими наслідками. Значний негативний вплив на ринок справляє незавершена законодавча реформа, звертають увагу експерти. Річ у тім, що донедавна в Україні діяла система реєстрації готових кормів — реєструвалась кожна рецептура готового продукту, який імпортується або виробляється в Україні. Однак у січні 2020 р. набув чинності Закон “Про безпечність та гігієну кормів”, який запровадив нову систему реєстрації кормових добавок.

Наразі готові корми можуть вироблятися або завозитися в Україну тільки з використанням добавок, зареєстрованих у Державному реєстрі кормових добавок, який не створено. Як зазначають в ЄБА, вже більше двох років представники бізнесу наголошують на необхідності прийняти рішення щодо визнання еквівалентності вимог ЄС при реєстрації кормових добавок в українському законодавстві (фактично створити вищезазначений реєстр). Втім, питання й досі не вирішено.

“Якщо ситуація не зміниться, ринок зіштовхнеться із серйозними перешкодами, — впевнена пані Бойко. — Через неповністю сформоване регулювання ми, як й інші гравці, обмежені у запуску нових продуктів. Відповідно, з січня 2020 р. українські власники тварин не мають доступу як до новинок та інновацій, так і до дещо оновлених продуктів, навіть якщо просто змінився дизайн упаковки”.

Гравці зазначають, що чинний склад уряду та парламенту почули голос бізнесу і намагаються знайти рішення цієї проблеми.

Дешева рибка 

Згідно із короткостроковим прогнозом експертів Pro-Consulting, восени очікується помітний перехід власників домашніх тварин на дешевші продукти. “З одного боку, галузь кормів для домашніх тварин, зазвичай, доволі стійка до криз. Багато власників котів і собак розуміють переваги готових кормів, — розмірковує Марина Бойко. — А з іншого, ми бачимо певний вплив коронакризи, зокрема, загальне падіння купівельної спроможності, що змушує власників частково повертатися до годування залишками зі столу”.

Що ж стосується перспектив на найближчі три-п’ять років, то, як стверджує пан Соколов, “щорічні темпи зростання українського ринку не перевищуватимуть 10%. Криза насичення ринку кормів очікується через два-три роки”.

Натомість прогнози підприємців більш оптимістичні. За оцінками Kormotech, темпи зростання українського ринку в найближчі п’ять років очікуються в межах 17-18%. За цей час вітчизняні виробники мають шанс наростити ринкову частку до 40-50%.

“Більшість українських виробників розпочинають свій шлях у дешевшому сегменті. Там практично немає заробітку, але легко отримати певний рівень продажів, — говорить пан Блистів. — Іноземним компаніям важко конкурувати з локальними через логістичні витрати, окрім того, в Україні дешевша робоча сила”.

Ці фактори дозволяють вітчизняним гравцям розпочати бізнес і розвивати його в бік вищих сегментів. “Думаю, у найближчі п’ять років в Україні з’являться ще п’ять-сім компаній, які намагатимуться поборотися за місце на українському ринку”, — резюмує Ігор Блистів.

Наталія Шевченко

 

БЛІЦ-ІНТЕРВ'Ю

Андрій Огороднік: "На українському ринку аналітики прогнозують щорічне зростання більше 6%"

Андрій Огороднік, гендиректор компанії “Фіднова”

— Чи ведете нині переговори із українськими виробниками кормів для котів та собак щодо майбутньої співпраці?

— Ми в постійному діалозі з українськими виробниками кормів для тварин. Провідні підприємства чекають нашого запуску, адже для них ми  — великий гравець, який здатен забрати багато ризиків імпорту. Ми гарантуємо якість, не несемо валютних ризиків та не маємо жодних законодавчо обмежувальних факторів щодо ввозу певних груп товарів, які періодично виникають при імпорті товарів тваринного походження. Для майбутніх партнерів ми створюємо унікальні можливості розвитку.

— Розглядаєте варіант освоєння власного виробництва готових кормів?

— На сьогодні ми не прийняли такого стратегічного рішення. Наразі ми сконцентрували всю свою діяльність у розширення географії виробництва. Найближчі п’ять років нашим завданням є будівництво ще двох заводів. Це вирішить велику кількість проблем вітчизняного тваринництва та виробників м’ясних продуктів  — убезпечить регіони присутності м’ясозаготівельників від екологічної катастрофи та створить значну кількість робочих місць.

— Розкажіть детальніше про ці плани. В  якому вони статусі?

— Зараз ми активно аналізуємо ділянки в центральній частині країни, це переважно Київська, Черкаська та Полтавська області. Пошук ділянок пов’язаний із дослідженням потенціалу регіонів: сировинна база, можливість підключення комунікацій, адаптація бізнес-моделі, логістичні можливості та, звісно, доступність до персоналу. Наступний напрямок у пошуку ділянок — південно-східний регіон. Ми отримали багато пропозицій, проте ті, які повністю задовольнять нас за всіма ключовими параметрами, ще шукаємо.

— Який обсяг інвестицій?

— Планова вартість одного об’єкту  — $20 млн. У найближчі п’ять років маємо залучити ще $40 млн.

— Яка ваша оцінка попиту на кінцеву продукцію (високопротеїнове м’ясокісткове борошно)?

— Український ринок зростатиме на 3-5% щороку. Світовий ринок зростає значно повільніше  — 1-3% на рік. На нього впливає, зокрема, епідеміологічна ситуація в країнах основних виробників тваринної продукції та штучні заборони щодо вживання в кормах м’ясокісткового борошна. Всі коливання нівелюються значним ростом ринку pet food. Світове зростання складає 5-6% на рік. На українському ринку аналітики прогнозують щорічне зростання більше 6%. Крім того, насичення цього ринку в найближчі п’ять років не передбачається.

Автор: Наталія Шевченко

Читайте також

UKRAVIT: Інвестиції в клієнта як запорука успішного розвитку

чт, 10/22/2020 - 12:30
За допомогою фінансової програми UKRAVIT Finance українські аграрії отримали доступ до вигідного фінансування своїх виробничих потреб.

Каса допомоги: Як банки підтримали клієнтів МСБ у жорсткий карантин

вт, 10/20/2020 - 13:48
Знайшлося чимало фінустанов, що швидко відреагували на надзвичайні обставини.

Поки всі вдома: Рішення компанії “Датагруп” для віддаленої роботи

пн, 10/19/2020 - 15:47
Завдяки зручним інструментам і технологіям компанії вдалося швидко та ефективно перейти на віддалену роботу з початком загальнонаціонального карантину.

Великі банки для малого бізнесу

вс, 10/18/2020 - 15:15
Як ми шукали лідерів з фінансування суб’єктів малого та середнього підприємництва

Облились “зеленкою”: ВДЕ витісняють традиційну енергетику, але процес має “побочку”

вт, 10/06/2020 - 12:05
На вітчизняному ринку електроенергії відбуваються значні структурні зміни — стрімко розвивається “зелена" генераця. На жаль, цей позитивний процес має і негативний бік.

Ігри скінчилися: виробники ігристих вин почали боротьбу за виживання

пн, 10/05/2020 - 14:33
Вживаючи ігристе, ми рятуємо світ! Так винний експерт Олександр Прилипко коментує непросту ситуацію, що складається на французькому ринку шампанських вин.